Integracja Sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez wszystkie zmysły z otoczenia jak również z własnego organizmu. Pozwala segregować, porządkować i składać razem pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu. Gdy te funkcje są zrównoważone, motoryka ciała łatwo dostosowuje się do otoczenia, umysł łatwo przyswaja informacje, a „dobre” zachowanie pojawia się w sposób naturalny. Adekwatna Integracja Sensoryczna jest podstawą uczenia się. Procesy percepcyjne i ich konsekwencje (widzenie, słyszenie, mowa, czytanie, pisanie) zależne są od procesów integracji w zakresie podstawowych systemów zmysłowych. Gdy wszystkie procesy integracyjne przebiegają prawidłowo i gdy wrażenia są sprawnie organizowane na odpowiednich poziomach systemu nerwowego to rozwój ruchowy, poznawczy, i emocjonalny dziecka pozostaje bez zakłóceń. Diagnozować można już dzieci w okresie niemowlęcym. Ważny jest dokładny wywiad z rodzicami i szczegółowa obserwacja, dlatego też wczesna interwencja pozwala uchwycić podstawowe problemy, gdy układ nerwowy dopiero rozwija się i dojrzewa, a szanse na uzyskanie poprawy znacznie się zwiększają.

Objawy i trudności mogące stanowić wskazania do diagnozy i Terapii Integracji Sensorycznej:

  • opóźniony rozwój ruchowy
  • szybka męczliwość
  • podwyższony poziom pobudzenia i aktywności (nadruchliwość)
  • obniżony poziom aktywności (ociężałość, pasywność, brak tolerancji na ruch, niepewność podczas poruszania się)
  • problemy z utrzymaniem równowagi
  • problemy z manipulacją, posługiwaniem się sztućcami, nożyczkami
  • nieprawidłowy chwyt kredki, długopisu,
  • trudności z nauką: czytaniem, pisaniem, matematyką (trudności z rozpoznawaniem liter, cyfr, mylenie liter, pismo lustrzane, przekręcanie sylab, wyrazów, czytanie wyrazów od końca, trudności z dokonywaniem obliczeń z pamięci)
  • trudności z wysłuchiwaniem poleceń
  • zaburzenia mowy
  • wycofywanie się z kontaktów społecznych
  • problemy emocjonalne
  • trudności w koncentracji
  • problemy z nauką jazdy na rowerze
  • unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli lub nadmierne poszukiwanie takich zabaw
  • nadwrażliwość na światło lub dźwięki
  • unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami
  • unikanie dotykania niektórych faktur np. piasku
  • trudności w próbowaniu nowych potraw
  • trudności w założeniu nowych ubrań